Reminder: Call for papers – 45th annual Nineteenth-Century French Studies colloquium

ENCHANTMENT/DISENCHANTMENT

Oct 31-Nov 2, 2019 in Sarasota, Florida
Hosted by Florida State University and The John and Mable Ringling Museum of Art

*pour le français, veuillez défiler vers le bas

Keynote Speaker: Anne Verjus, National Center for Scientific Research (CNRS), Université de Lyon

The conference theme, Enchantment and Disenchantment, is inspired by the event’s location. Myths of Florida typecast the state as a land of enchantment, entertainment, and Disneyfication. One of Florida’s primary Gulf coast cities, Sarasota offers an eclectic blend of high culture and popular entertainment. Now part of the Florida State University, the Ringling Museum and the Ca’ d’Zan were built by the circus magnate, John Ringling, whose business claimed to deliver the ‘Greatest Show on Earth.’ This location offers an opportunity to look back on the nineteenth-century origins of spectacles of technology and fantasy as well as the (dis)enchantment that they can provide.

The 2019 colloquium will explore how nineteenth-century France was a time of confrontation between the age-old enchantment of faith, magic, and tradition, and the modern lure of rationalization, science, and innovation, leading to what Max Weber called the “disenchantment of the world.” The nineteenth century is also a period of developing technologies and economies of popular entertainment. Along these lines, we can explore enchantment as a reward system that delights and inspires, or an enthrallment that constrains and inhibits. Enchantment can be a visceral experience of spectacle or one that plays with the simulacra of illusion.

We invite contributions on topics including but not limited to the following:

Illusion and disillusion
Fairy tales and féeries
Fascination and attraction
Magic, superstition and occultism
Phantasmagoria and Technologies of enchantment (magic lanterns, diorama, panorama, cinema, sound recording)
Enthrallment and constraint
Suspension of disbelief
Science of enchantment
Delight and rapture
Seduction and temptation
Magnetism and gravitation
Glamor and charisma
Propaganda and truth to power
Circus thrills
Revival-style architecture
Economies of enchantment
Expositions universelles

Submissions for individual papers or sessions may be in French or English and should be in the form of an abstract (250–300 words) uploaded to our submission portal available on the conference website (http://ncfs2019.fsu.edu). The deadline for all submissions is March 15, 2019. For session proposals, abstracts for each paper should be uploaded separately.

For more information, please visit http://ncfs2019.fsu.edu

 

Organizers
Aimée Boutin et Lauren Weingarden, Florida State University
ncfs2019@fsu.edu

 

Appel à communications – 45e colloque annuel de Nineteenth-Century French Studies

ENCHANTEMENT/DÉSENCHANTEMENT

Le 31 octobre-2 novembre, 2019 à Sarasota en Floride
Avec le soutien de Florida State University et The John and Mable Ringling Museum of Art

Conférencière invitée: Anne Verjus, CNRS, Ens de Lyon/Université de Lyon

Le thème du colloque, « Enchantement et désenchantement », s’inspire des thèmes souvent associés à la Floride, qui suggère à la fois le pays de Cocagne et la « disneylandisation ». Située sur le golfe du Mexique, la ville de Sarasota allie histoire, culture et plaisirs. Deux de ses fleurons, le musée Ringling et la résidence Ca’d’zan, désormais parties intégrantes de l’université de Florida State, sont l’œuvre de John Ringling, le magnat du cirque qui rêvait d’offrir « le meilleur spectacle sur la planète ». Tous s’allient pour nous inviter à revisiter les origines du spectacle et de la fantaisie au XIXe siècle ainsi que le (dés)enchantement qu’ils ont produit.

Le colloque de 2019 interrogera la manière dont le XIXe siècle a été une période de confrontation entre l’enchantement de la foi, de la magie et de la tradition, et l’attrait moderne pour la raison, les sciences et l’innovation, entrainant ce que Max Weber appellera le « désenchantement du monde ». Ce siècle de la poésie, du roman et de l’industrialisation est aussi celui qui vit se développer une économie du divertissement populaire. Il nous amènera à explorer l’enchantement comme un système de récompense qui émerveille et inspire, mais aussi comme une illusion ou un simulacre qui trompent ou inhibent les sens.

Nous invitons des contributions sur les thèmes suivants, ces suggestions n’étant cependant pas limitatives :

Illusion et désillusion
Contes de fées et féeries
Fascination et attraction
Magie, superstition, occultisme
Fantasmagorie, technologies de l’enchantement (lanterne magique, diorama, panorama, cinéma, enregistrement sonore)
Simulacres et tromperies
Crédulité et incrédulité
La science de l’enchantement
Plaisir et ravissement
Séduction et tentation
Magnétisme et gravitation
Glamour et charme
Propagande, vérité, pouvoir
Cirque et frisson
Architecture néogothique
Économies de l’enchantement
Expositions universelles

Les propositions de communications ou de séances (résumés de 300 mots en français ou en anglais) sont à télécharger sur notre portail de soumission accessible sur le site de la conférence (ncfs2019.fsu.edu), d’ici le 15 mars, 2019. Pour les propositions de séances, veuillez télécharger séparément le résumé de chaque communication.

Pour en savoir plus, visitez http://ncfs2019.fsu.edu

Comité d’organisation
Aimée Boutin et Lauren Weingarden, Florida State University
ncfs2019@fsu.edu